Kerk-Avezaath

Corsoclub Kerk-Avezaath was de eerste winnaar van het Lof van de Jury in 1967. Dat corsoclub Kerk-Avezaath helemaal van deze tijd is, onderstrepen ze met hun manier van communiceren. Dit wordt namelijk gedaan via een whatsapp-groep-chat.

Historie

In 1963 vormt de stoomlocomotief De Arend de eerste bijdrage van Kerk-Avezaath aan het Fruitcorso, waarna ze nooit meer op een corso ontbreken. 2012 is dan ook een jubileumjaar en net als in 1963 heeft ook de vijftigste wagen het thema ‘reizen`. Around the world  is gebaseerd op het boek ‘De reis om de wereld in tachtig dagen’ van Jules Verne.  De eerste overwinning behaalt Kerk-Avezaath al in 1967 met Iedere Medaille heeft zijn keerzijde. Met deze wagen doorbreken ze de hegemonie van Varik uit de zestiger jaren en het is ook deze wagen die voor het eerst het predikaat Lof van de Jury krijgt. Heel succesvol is ook de periode tussen 1976 en 1983, wanneer met de corsowagens van Thea Berwald maar liefst drie keer de overwinning en ook drie keer een tweede plaats behaald wordt. Prachtige afwerking en verfijnde details van zaad zijn de  troeven en daar staat de club tot op de dag van vandaag nog altijd om bekend. Kerk-Avezaath is tegenwoordig een relatief kleine club. Er wordt dan ook wel eens met wanhoop gekeken naar de grootse plannen en vernieuwingen van de grotere clubs.

FC_Corsoclub_Avezaath_0000_corso15G09Avezaath9558

Voor Corlien Peters, jarenlang een van de voortrekkers van de club en vele jaren verantwoordelijk voor het ontwerp, staat altijd voorop dat meedoen belangrijker is dan winnen. De trouwe club heeft een stevige basis, bouwt wat haalbaar is en scoort vaak hoog op kleurgebruik en verfijnde afwerking. Pech is er in het jaar 2007. De bedoeling is dat een postkoets op het parcours getrokken zal worden door paarden. Kerk-Avezaath is al begonnen met bouwen  aan de wagen Nostalgie, als de gemeente Tiel geen vergunning geeft voor het gebruik van paarden in de stoet. De teleurstelling is heel groot en de club weigert om de wagen anders dan met paarden over het parcours te laten gaan.

In 2011 heeft de club het moeilijk gehad. Toch is er van alles aan gedaan om met veel kunst en vliegwerk Gevleugeld gebouwd te krijgen. Natuurlijk met in het vooruitzicht in 2012 het vijftigste jubileum te vieren. Deze winter is de bouwschuur gerenoveerd en met het ontwerp van een nieuw ontwerpteam heeft de groep weer precies de juiste impulsen om in haar jubileumjaar te kunnen schitteren.

Interesse of vragen?

Heeft u vragen over Het Fruitcorso, het programma, de route van de stoet, het terrein, de toegang of over de andere festiviteiten? Of misschien wilt u wel uw steentje bijdragen aan het Fruitcorso? Laat het ons weten want we staan u graag te woord!